Історія та сучасність
Історія гімназії
Школу № 9 відкрито 1937 року. Розміщувалася вона в робітничому мікрорайоні по вул. Чехова, 46. До війни 1940 року при закладі існувала вечірня школа для дорослих.
Як свідчать архівні матеріали, у роки війни приміщення школи по вул. Чехова німецькими окупантами перетворено на стайню для коней.
З числа вихованців школи № 9, що брали участь у Другій світовій війні, особливо відзначився, прославивши школу і тих, хто його виховував, випускник 1940 року Євген Болтухов. За подвиги у визволенні угорської столиці Будапешт йому присвоєно звання Героя Радянського Союзу.
У 1943-1944 навчальному році школа була україномовною семирічкою і розташовувалася там же – по вул. Чехова. У повоєнні роки в школі навчалося до 600 учнів, і вона вже стала десятирічкою. Тривалий час педагогічний колектив школи очолювала Заслужений учитель Венець Марія Іванівна.
1973 року школу по вул. Чехова, 46, було ліквідовано, а учнів і учителів перевели до школи-новобудови № 22 по вул. Вербовецького, 108.
Але того ж року з невеликим запізненням школа № 9 знову була відкрита. Щоправда, вона вже стала восьмирічкою і російськомовною. Її відкрили вже після першовересневого дзвінка на вимогу робітників Черкаського машинобудівного заводу та жителів мікрорайону школи, бо далеко доводилося бігати дітлахам до школи № 22. Спішно зібравши контингент учнів із середніх шкіл № 21, № 15 та № 5, восьмирічна № 9 з деяким запізненням розпочала 1973-1974 навчальний рік. Школу з 1973 по 1975 роки очолювала Чумакова Фаїна Іванівна. З цього часу і розпочалася нова історія навчального закладу.
1975 року у восьмирічку був призначений наймолодший директор Черкас — Драгун Володимир Петрович. З молодечим запалом разом із молодими педагогами та за підтримки працівників школи (Зелінської З. А., Попової С. М., Дойченко Н. В., Максимової О. П., Кулєшової Л., Ворожцова М. М., Шейко Н. Б., Поліщука Ю. Г., Нечипоренко В. Ф., Корчевої В. О.) школа готувалася перейти до нового приміщення по вул. Юрія Іллєнка (тоді — вулиця Горького), 52.
У 1975-1976 навчальному році зусиллями усіх небайдужих до учительства та шкільної науки на вул. Юрія Іллєнка з’явилася нова школа. Цей рік був непростим для всього педколективу. Ще восени на майбутньому будівельному майданчику по вулиці Горького перед воротами машбуду стояла аптека, а на вигоні росли розкішні горіхи, груші і паслися кози. Та невдовзі в кінці листопада 1975 року задзижчали пили, загули трактори, екскаватори вирили котлован. До Нового року вже було закладено фундамент нової школи. Мабуть, жодна школа в нашому місті не будувалася під таким дощем, як дев’ята. Бо з весни і ціле літо йшли безперервні дощі.
Володимир Драгун згадував свого часу:
«За 8 місяців на вулиці Горького, 52 з’явилася красива білосніжна школа. Хоч було і дуже клопітно, а деколи і важко, всі ми – і діти, і батьки, і вчителі раділи новій школі. За добу до першовересня були висаджені квіти, запалало чорнобривцями, і під яскраво-червоний цвіт сальвій школа привітно відкрила двері. Будівельники дбайливо оберігали велику сосну, яка завжди одиноко стояла на вигоні, а тепер як почесна вартова була на парадному вході».
З 1976-1977 навчального року почалася нова ера розвитку школи вже як десятирічки, правда вже російськомовної, де був такий наплив охочих вчитися, що вона вже з перших років роботи в новому майновому комплексі перейшла на двозмінне навчання.
Історія школи тривала. З 1983 року школу очолювали Плюшай І.І., Верховський М.М., Садовий А.І., Яценко Т.І., які теж зробили свій внесок у розвиток школи.
9 березня 1978 року Рада Міністрів Української РСР присвоїла Черкаській середній школі № 9 ім’я Героя Радянського Союзу О. М. Луценка. На території школи встановлено його погруддя.
З 1999 року єдина в області школа – експериментальний майданчик з впровадження модульно-розвивального навчання та інших педагогічних інновацій, інтерактивних технологій, сучасних методик навчання.
У 2003 році школа набула статусу Черкаської гімназії № 9 імені О. М. Луценка Черкаської міської ради Черкаської області.
Директори
1975—1983 — Драгун Володимир Петрович
1983—1984 — Плющай Іван Іванович
1984—1989 — Верховський Микола Михайлович
1989—1994 — Садовий Анатолій Іванович
1994—1996 — Яценко Тетяна Івойлівна
1998—2010 — Топчій Ірина Вікторівна
2010—2013 — Захарчук Василь Васильович
з 2013 — Топчій Ірина Вікторівна
Викладачі та учні
У закладі працюють 104 педагогічні працівники:
- кваліфікаційна категорія «спеціаліст» – 13 осіб,
- кваліфікаційна категорія «спеціаліст другої категорії» – 10 осіб,
- кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії» – 12 осіб,
- кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії» – 63 особи.
У закладі в 2021-2022 навчальному році навчаються 1752 учні.
Науково-педагогічна та методична теми
Науково-педагогічна тема, над якою працює педагогічний колектив гімназії: «Теоретико-методологічні засади моделювання та розвитку авторської школи “Гімназія успішного українця”». Методична тема: «Формування інноваційного освітнього середовища на основі педагогіки партнерства в умовах реалізації компетентнісного підходу та принципу дитиноцентризму».
Досягнення гімназії
2006 року гімназія стала лауреатом Всеукраїнського конкурсу «100 найкращих шкіл Україні» в номінації «Школа шкіл».
Директор гімназії Ірина Топчій 2007 року визнана переможцем Всеукраїнського конкурсу «100 найкращих керівників шкіл України» в номінації «Управління фінансами» та лауреатом Всеукраїнського конкурсу «Ділова людина України — 2007».
2017 – Медаль «За заслуги в галузі освіти і науки» – відзначена директор Ірина Топчій.
2017 – Грамота «За високі здобутки у вихованні на навчанні молодого покоління». Міжнародний форум «Сучасний стан освіти і науки України».
2017 – «Золота медаль». Дев’ята міжнародна виставка «Інноватика в сучасній освіті -2017» (номінація «STEM-освіта» – від уроку до інновацій).
2018 – Пам’ятна відзнака «Імідж освіти Черкащини» обласної педагогічної виставки «Інноваційний пошук освітян Черкащини».
2019 – Пам’ятна відзнака «Імідж освіти Черкащини» XXIV обласної педагогічної виставки «Інноваційний пошук освітян Черкащини».
2019 – «Золота медаль». Десята міжнародна виставка «Інноватика в сучасній освіті -2019» (номінація «Соціалізація особистості в умовах сучасних викликів).
2020 – свідоцтво, яке підтверджує, що педагогічний колектив гімназії створив авторську школу і патентує розроблену модель «Гімназія успішного українця» як бренд.
Участь у міжнародних програмах
- Міжнародний конкурс знавців української мови ім. П. Яцика (Фундація ім. П.Яцика (Канада) – свідоме ставлення до мови, формування національної культури.
- Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру» (Європейська математична асоціація «Кенгуру без кордонів» (ЮНЕСКО) – формування логічного мислення, розвиток творчих здібностей, популяризація оригінальних математичних ідей.
- Програма обміну майбутніх лідерів «FLEX» (Посольство США в Україні) – залучення молоді до дипломатії, свідоме ставлення до вивчення англійської мови.
- Підтримка мережі Євроклубів України – залучення молоді до політики та дипломатії.
- Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка – виховання у молодого покоління поваги до мови і традицій свого народу, підвищення рівня мовної освіти в Україні.
- Міжнародні сертифікати з німецької мови для школярів Goethe-Institut в Україні – об’єктивна оцінка знань з німецької мови; досвід складання першого міжнародного іспиту; підвищення мотивації до подальшого вивчення німецької мови.
- «Відкрита Польща»: участь у спільних європейських проєктах, конференціях, освітніх конкурсах.
Школи-побратими з інших країн
Гімназія реалізує співпрацю із навчальними закладами інших країн. Зокрема нині укладено угоди про співпрацю та реалізуються спільні заходи із двома закладами:
- Коледж Naci Akdogan Koleji (Турецька республіка, місто Кушадаси). Види співпраці: офіційні візити, скайп-конференції, обмін вітаннями на свята.
- Дайнавос прогімназія міста Каунас (Литва). Види співпраці: спільні онлайн-заходи на тему спорту, екології, гендерної рівності; обмін подарунками; планування офіційних візитів.
Сучасність
Гімназія № 9 – єдиний заклад в Черкаській області, який за останні десятиліття здобув звання авторської школи і отримав свідоцтво, яке підтверджує, що педагогічний колектив патентує розроблену модель «Гімназія успішного українця» як бренд. Модель «Гімназія успішного українця» включає в себе успішні інноваційні розробки закладу: модульне навчання, програму патріотичного виховання, поділ класів на кадетів та паняночок, впровадження STEM-освіти, робототехніки тощо.
Це – багатопрофільна гімназія, де учні можуть вибирати фізико-математичний, хіміко-біологічний, ІТ, гуманітарний або військово-спортивний профіль. Заклад – єдиний в місті, де введено модульне навчання, що дає можливість навчатися за сучасними методиками і технологіями, орієнтованим на європейську освіту.
Гімназія займає одні з перших місць в рейтингу освітніх установ міста за результатами олімпіад і зовнішнього незалежного оцінювання випускників.
Гімназія – єдина в місті Черкаси, де діє роздільне навчання: кадети (хлопчики) і «паняночки» (дівчата) в початковій школі опановують навчальний матеріал окремо. Кадети вивчають основи військової справи, фехтування, хореографію, закони чоловічої дружби і перемог. Паняночки проходять курс юної леді, займаються фітнесом, хореографією. У старшій школі в кадетських класах навчаються спільно дівчатка і хлопчики.
Візитною карткою початкової школи є сучасні інтерактивні кабінети, створене комфортне освітнє середовище, де працюють справжні професіонали – творчі вчителі: досвідчені і зовсім молоді. Учні початкової школи навчаються за програмами: «Нова українська школа», «На крилах успіху», «Інтелект України».
Гімназія – інноваційна освітня установа, де кабінети фізики, хімії, біології, математики, географії оснащені максимально технологічно: демонстраційним і лабораторним обладнанням, цифровими лабораторіями. Замість звичайного кабінета праці – тут лабораторія технологій із найсучаснішим обладнанням.
Юні захисники Вітчизни мають можливість випробувати свою влучність у звичайному або віртуальному тирах гімназії.
У гімназії учні займаються робототехнікою і Лего-конструюванням, працюють з Лего-архітектурою. Команди гімназії щорічно беруть участь в тематичних турнірах і олімпіадах, борються за перемогу на Всеукраїнських чемпіонатах з робототехніки і представляють Україну на світових змаганнях. В їхній скарбничці найбільша кількість кубків з робототехніки серед команд шкіл всієї України. У гімназистів також є нагороди з Лівану, Чехії.
Гімназисти активно займаються спортом. Серед учнів – чемпіони України з різних видів спорту. У гімназії проводять масштабні і масові спортивні заходи: забіги вулицями міста, рухливі ігри команди батьків і вчителів проти учнів, презентації видів спорту і багато чого іншого.
Гімназія ініціює і організовує власні заходи. Серед найоригінальніших: День кадета, коли учні кадетських класів дають клятву, Spring панянки-fest – коли дівчатка «вперше виходять у світ», ChakChampOpen – відкритий турнір з спідкубінгу, Бал гімназії – коли учні і вчителі дають справжній бал.
Колектив закладу завжди перебуває у пошуку нових форматів роботи та інновацій у навчанні, у цьому йому допомагає участь у різноманітних проєктах та експериментальних майданчиках регіонального та всеукраїнського рівнів.
Педагогічний та учнівський колективи активно долучаються до різноманітних соціальних, волонтерських та благодійних проєктів. Наприклад, допомога Будинку дитини, військовим в зоні проведення ООС, притулку для тварин, а також адресні благодійні акції.
Крім того, гімназія неодноразово ставала переможцем Громадського бюджету, була однією із 75 шкіл-учасниць проєкту із сортування сміття «Zero Waste School» зі всієї України, стала однією зі ста шкіл України як учасник проєкту з медіаграмотності, є однією зі 100 шкіл України, де впроваджують пілотний проєкт «Нова українська школа».
Директор Черкаської гімназії № 9 Ірина Топчій:
«Наша основна мета – створити найкомфортніші і найсучасніші умови для навчання та забезпечити творчий розвиток особистості гімназиста шляхом формування інтересу до знань, свідомого ставлення до навчання, саморозвитку, самовиховання й самореалізації в освітньому соціально-культурному середовищі в умовах сучасної освіти».